Hoe als team samenwerken na een lente vol corona?

“In het heden stilstaan bij een ingrijpende gebeurtenis –zoals corona-, werkt helend voor het verleden en biedt perspectieven voor de toekomst.” Catherine Carton, I love my job coach en experte in organisaties begeleiden doorheen ingrijpende gebeurtenissen, vertelt het vol overtuiging.

Wat bedoel je met ‘ingrijpende gebeurtenis’?

Catherine Carton: Een ingrijpende gebeurtenis is voor mij een gebeurtenis die je heel diep raakt. Zaken die je vroeger vanzelfsprekend vond, zijn dit plots niet meer. Je veiligheid (gezondheid, financieel,…) en die van je naasten lopen gevaar. Je voelt de broosheid van het leven, je persoonlijke kwetsbaarheid. Je wordt soms overspoeld door angsten, frustraties,…. Een hele resem emoties passeren de revue. Ook oud zeer wordt getriggerd en komt weer naar boven.
De ervaring is zeer individueel en kan dus sterk verschillen onder collega’s. Een diensthoofd in een woonzorgcentrum vertelde me zijn bezorgdheid over wat er gebeurde op de werkvloer: zo waren sommige collega’s enkele maanden niet komen werken, op aanraden van hun huisarts; terwijl andere collega’s zich dubbel hadden geplooid. Deze grote verschillen leidden tot slecht gekanaliseerde frustraties binnen en buiten het team.

Als organisatie moet je hier ingrijpen, vind jij?

Catherine: Het is gezond om stil te staan bij hoe iedereen de afgelopen periode heeft beleefd. Door zaken uit te spreken, kan er ook begrip ontstaan voor elkaar.

Als je dit niet aanpakt, zie ik in de praktijk dat je op termijn met spanningen binnen het team wordt geconfronteerd. Het is als het ware een kanker, die groter wordt. Pas later merk je dat er iets ongezonds leeft binnen het team, maar dan weet je niet juist vanwaar het komt.

Het goede nieuws is dat je hier echt mee aan de slag kan. Je kan het zien als een groeikans voor het individu, voor het team en dus ook voor de organisatie.

Echt met de werking van een team aan de slag gaan, hoe zie je dat?

Catherine: Door tijd en ruimte te nemen voor reflectie. We geven erkenning voor wat er is geweest, en dit zowel op inhoudelijk als op emotioneel vlak. Daarmee bedoel ik dat de twijfels, angsten en frustraties die collega’s de afgelopen weken ervoeren, ook aan bod mogen komen op de werkvloer. We praten met elkaar met een dosis gezonde kwetsbaarheid, of noem het vanuit authentiek contact:

  • Wat heb ik geleerd over mezelf? Over ons team?
  • Wat heeft me gestoord? Waar ben ik door aangenaam verrast?
  • Wat laat ik los? Wat wens ik mee te nemen?
  • Wat heb ik nog nodig van mijn collega’s?

Authentiek contact is meer dan gewoon ‘babbelen’. Het gaat voor mij over echt in gesprek durven gaan vanuit ons menszijn. Als je als leidinggevende zelf antwoorden formuleert op deze vragen, zal je bij jouw team de openheid creëren om mee in het gesprek te gaan. Het is hierbij belangrijk om zowel positieve zaken te benoemen, als wat delicater ligt in jouw team.

Welke suggesties heb je voor teams die de komende maanden blijven thuiswerken, en elkaar enkel online zien?

Catherine: Ik heb zelf mogen ervaren hoe, dankzij corona, ik vandaag anders omga met online vergaderen. Online coachen was nieuw voor mij en toch was ik keer op keer aangenaam verrast van de diepgang van het gesprek.

Mijn suggestie zou zijn: durf zaken uitproberen.

Zo heb ik zelf samen met vrienden de afgelopen periode dagelijks digitaal een stiltemoment georganiseerd. Dit moment was open voor iedereen. De groep was divers, we waren grotendeels onbekenden voor elkaar. En toch kregen we telkens weer de feedback dat er een een enorme verbondenheid was binnen de groep. De kracht van stilte toelaten.

 

Catherine Carton loopbaancoach experte organisaties transformeren na ingrijpende gebeurtenissenCatherine Carton
Expert in ingrijpende situaties op de werkvloer aanpakken en transformeren naar een nieuwe manier van samenwerken: ‘Van posttraumatische stress naar posttraumatische groei.’

Interesse? hallo@ilovemyjob.be

Terug naar overzicht