, ,

Inspirerend zijn als leider als alternatief voor ego-denken!

Inspirerend leiderschap als alternatief voor ego-denken

Leiders of het leidinggevend kader zijn al de mensen die anderen aansturen. Denk aan de topdirectie tot direct leidinggevende, in rollen zoals teamleaders, supervisors en dergelijke.

De grote valkuil voor leiders is macht.

Macht is een zeer belangrijke voedingsbodem voor het ego. Macht kan op velerlei manieren aanwezig zijn: vanuit de positie die iemand bekleedt, de verantwoordelijkheden die iemand heeft, het aantal mensen dat iemand onder zich heeft, door het geld dat of de materiële welstand die iemand heeft, door de verschillende rollen die iemand combineert, door de kennis die iemand bezit…

Macht hebben gaat altijd ten koste van de onmacht van anderen

Macht en onmacht zijn twee dialectische begrippen die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Het één bestaat bij de gratie van het andere. In die zin gaat macht hebben altijd ten koste van onmacht van anderen en heb je altijd macht over iemand. Het gaat altijd over een vergelijking. Als ik macht heb door mijn kennis, dan is dit omdat anderen, over de materie waarin ik me machtig voel, die kennis nog niet hebben. Macht creëert afhankelijkheid.

Is daar iets mis mee? Wat mij betreft helemaal niet. Ik wens ook geen oordeel te vellen over macht en onmacht. Ik wil alleen de aandacht trekken op wat dit doet in een samenwerking. Als mensen samenwerken, kan iemand op twee manieren omgaan met zijn/haar kennis. Als hij/zij dat doet vanuit een machtspositie (ego-gedreven), dan zal die persoon aan de groep duidelijk laten voelen dat hij/zij de kennis over de materie bezit, en dat de anderen van hem/haar te leren hebben. Dit kan iemand doen door de manier van doceren, of door belerend op te treden naar het team of door de zaken ingewikkelder voor te stellen dan ze zijn.

Als die persoon echter van de idee vertrekt dat hij het team wil vooruit helpen, zal hij over de materie de groep bevragen en gidsen naar inzichten. Dit ongeacht de samenstelling van het team en hun niveau van kennis. Die vragende houding zal hem duidelijk maken hoever de groep staat. Van daaruit kan hij het onderwerp verder behandelen en de groep zichzelf helpen optillen naar een hoger niveau van kennis.

Hier wordt iemand aangedreven door het groepsbelang en niet door kennis of eigenbelang te willen willen demonstreren.

Leidinggevenden hebben er alle belang bij dat hun mensen kiezen voor loopbaanbegeleiding

Zo is het ook met loopbaanbegeleiding. Waarom zijn leiders bang hun mensen te verliezen als ze in loopbaanbegeleiding gaan? Ook hier speelt het fenomeen ‘de macht’ (ego) te verliezen over de situatie, hen parten. Ongegrond, want volgens de statistieken blijven ruim 80% van de mensen na  loopbaanbegeleiding in dezelfde omgeving.

Wel komen mensen verrijkt met nieuwe inzichten uit dit proces van loopbaanbegeleiding. Ze hebben een duidelijke kijk op hun talenten en hoe ze die in de toekomst beter kunnen inzetten in hun werkomgeving. Het resultaat? Meer voldoening als resultaat voor alle partijen.

 

Edgard Meuleman

Loopbaancoach te Essen en I love my job architect