, , ,

Kunnen leidinggevenden houden van hun werknemers?

Leiderschap vertrekt best vanuit echt houden van je werknemers. I love my job gidst.

Iedereen heeft een ego nodig. Onze ego-energie is nodig om onze identiteit te ontwikkelen. Ook als leider hebben we deze ego-energie. Alleen zijn we ons er niet altijd van bewust welke invloed het ego heeft op hoe wij leidinggeven.

Als je medewerkers aanstuurt vanuit jouw ego, ligt jouw focus hoofdzakelijk op hun productiviteit en de resultaten die medewerkers moeten halen. Hun output is jouw prioriteit, naast oplossingen uitdokteren voor vaak voorkomende problemen. Desnoods reik je zelf de oplossingen aan. Zolang het werk vooruitgaat.

Hou je dan echt van jouw medewerkers?
Misschien wel.

Toch ontbreekt er iets bij deze aanpak.
Je kan ook leidinggeven vanuit een visie op ‘werken met mensen’. En dat betekent hun talenten ontdekken, zien wie je voor je hebt. Dat betekent inzien welke vaardigheden je medewerkers hebben en hoe je vaardigheden je medewerkers mogelijkheid bieden om verder te groeien op de werkvloer.

De focus op resultaten (noemen het resultaatgerichtheid) leidt altijd tot een zeker kortzichtigheid. Als je houdt van mensen, kan je ervoor kiezen om samen met hen te bepalen welke talenten, competenties, vaardigheden ze nu bezitten. En hoe ze die verder kunnen ontplooien en dus zo zichzelf kunnen overstijgen.

Dat heet: echt leiderschap. Het kan pas groeien als je houdt van medewerkers. Jouw ego mag dat niet beïnvloeden. Leiders zoals Wouter Torfs en Jef Colruyt durven het te zeggen: ‘Zie uw medewerkers graag’.

Edgard Meuleman