, , ,

Volgepropte agenda’s zijn de tijgers en leeuwen van de 21ste eeuw

Weinig mensen beseffen dat stress allereerst een positieve reactie is van ons lichaam. Stress is dé reactie van ons lichaam om heel snel te reageren als er iets gebeurt.

Vandaar dus ook de tijgers.

Zag één van onze voorouders een tijger? Of dacht die voorouder dat er een leeuw in de buurt was? Dan was het absoluut belangrijk om nu, meteen, te reageren. Onze voorouder had drie opties: meteen wegvluchten, aanvallen of heel erg stil blijven zitten.
Was het gevaar geweken, dan kon onze voorouder weer tot rust komen.

Waar is de rust in onze 21ste eeuw?

Leeuwen en tijgers, die maken ons het leven niet meer moeilijk. Wel reageren wij nog altijd op dezelfde manier.
Rijdt een auto te hard onze richting uit? Wij worden alert, want rijdt die op ons in?
Voert een collega een hard gesprek? Ons lijf maakt zich al klaar om in de verdediging te gaan.
Weer een e-mail die binnenkomt? We staan klaar om ook deze prikkel op te vangen.
Ons systeem om alert en snel te reageren heeft het nu erg druk. Er zijn voortdurend prikkels. Ons stresssysteem staat dus constant aan. En dat put ons uit.
We nemen immers heel weinig rustpauzes. We denken wel dat we rustpauzes nemen, alleen is dat geen kwalitatieve rust.

Wat op ons afkomt en hoe wij ermee omgaan

Ons lichaam reageren nog altijd op dezelfde manier op prikkels zoals we dat duizenden jaren geleden deden. Biologische systemen veranderen immers een pak minder snel dan smartphones.
Onze huidige maatschappij is zo druk geworden, dat wij de nodige recuperatiemomenten als tijdverlies zien. Bewust of onbewust schrappen we kwalitatieve rustpauzes . Daardoor verkeren we permanent in de gevarenzone van voortdurende stress, overspannenheid en burn-out.

Is de druk van je bedrijf, de e-mails, de maatschappij de schuldige?
Is ons brein de schuldige, dat lijkt te kicken op elke nieuwe prikkel?

Op zich gaat het daar niet om.
Wel belangrijk is dat we beseffen hoe groot de hoeveelheid ‘potentieel gevaar’ is die op ons afkomt, en dat we hiermee leren omgaan.

We kunnen ermee leren omgaan

Er zijn haalbare manieren om stress te reduceren.
Kleine tips of aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Je kan jezelf enkele nieuwe gewoontes aanleren.
Teams, managers en organisaties kunnen samen een aantal kleine maatregelen nemen, die een positief verschil maken in ons stressniveau.

Onze maatschappij stuurt veel tijgers op ons af. De impact van die tijgers beheersen, dat is een levenskunst die we best allemaal onder de knie krijgen.

 

Inge Libbrecht (Ilovemyjob.be)Inge Libbrecht

Coach bij I love my job