ILMJ-Uitgelichte-Afbeelding-Nieuwspagina-1030x433

50 shades of leadership: hoe kan ik als leider mezelf blijven?

Er zijn bibliotheken volgeschreven over leiderschap. Op elke letter van het alfabet vind je wel wat. Authentiek leiderschap, Bezielend leiderschap, Creatief leiderschap, Duurzaam leiderschap, Inspirerend, Krachtgericht, Situationeel, Verbindend en Zinvol leiderschap. En alle letters die daartussen liggen.

Niet verwonderlijk dat leidinggevenden er het noorden bij verliezen en zich afvragen: “Hoe kan ik als leider in godsnaam mezelf blijven?”

 

En dat brengt ons bij een belangrijk aspect van leidinggeven: ‘Identiteit’.

Wie ben jij als leider? Waarom koos je voor deze rol? Wat is jouw geheim om ervoor te zorgen dat jouw mensen met plezier voor je komen werken?
En dat is niet los te koppelen van de vraag: wie ben jij als ‘mens’? Wat zijn jouw natuurlijke kwaliteiten? Hoe kleuren die jouw leiderschapsstijl? Wat is daarvan de kracht?

Dit is onze overtuiging: tevreden medewerkers presteren beter.

Wij werken dan ook niet op de prestaties maar op de tevredenheid en dan weten we dat de prestaties vanzelf komen. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt: organisaties waar medewerkers gelukkig zijn, leveren mooiere resultaten en kennen haast geen burn-out.

Werkgeluk is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Medewerkers moeten daar in eerste instantie zelf voor zorgen. Leidinggevenden hebben echter een grote impact op het welbevinden van hun mensen. Het is dan ook belangrijk dat organisatie investeren in leiderschap via opleiding en coaching. Dat rendeert altijd en leidt altijd en overal tot krachtiger leiders, meer geëngageerde medewerkers en betere resultaten.

5 concrete tips voor leidinggevenden die zorgen dat mensen met plezier komen werken.

1. Ken jezelf

Doe aan zelfreflectie. Ga bij jezelf naar binnen en bouw zelfkennis op. Word je heel erg bewust van jouw energiegevers, jouw natuurlijke kwaliteiten, wat jij belangrijk vindt in jouw leven en werk, je gevoelens, je behoeften, je gedachten, … Waarom koos jij voor deze rol? Wat werkt al goed en waar loop je telkens weer tegenaan?

Dit boeiende proces leidt tot een steeds hogere mate van zelf-bewust-zijn. De eerste stap naar verandering en groei.

2. Durf hulp in te roepen

Het zijn uitzonderingen zij die als leider geboren worden. De meesten leren dit met vallen en opstaan. Het is dan ook zeer verstandig om regelmatig inspiratie op te doen over deze uitdagende rol.Hoe? Dat kan via boeken, lezingen, andere leidinggevenden raadplegen, opleiding, workshops, individuele coaching door een expert… Er zijn veel mogelijkheden. Kies er één die bij je past. Leidinggeven is een complexe stiel met veel facetten. Je hoeft het niet allemaal alleen uit te zoeken.

3. Je hoeft niet perfect te zijn

Perfectie is niet van deze wereld. Gelukkig maar. Het hoeft dus ook niet allemaal van de 1ste keer 100% in orde te zijn. Durft te doen. Geloof in jezelf en zet stappen, hoe klein ook.

En als het niet van de 1ste keer lukt: probeer opnieuw. Geef niet op. Laat je vooral niet tegen houden door angst. Vraag je niet te veel af of anderen het wel oké zullen vinden. Volg jouw hart, jouw intuïtie. Handel en stuur bij terwijl je stappen zet. Je bent aan het leren, aan het groeien en dat is bewonderenswaardig.

4. Connecteer

Verbind jezelf met je medewerkers. Praat met hen over wat er echt toe doet. Over wat hen drijft, wat hen gelukkig maakt, hoe jij hen vanuit jouw rol kan ondersteunen zodat zij het beste van zichzelf kunnen Dat houdt dus automatisch in dat je praat over gevoelens, zowel de prettige (energiek, blij, opgewekt, …) als de minder prettige (gefrustreerd, onzeker, boos, …).
Praat over wat medewerkers nodig hebben, over hun behoeften en geef hen dat in de mate van het mogelijke. Weet waarom ieder van jouw mensen zich elke dag voor jou inzet en waardeer hen daar voor.

5. Wees open en transparant

Wees helder over wat je van medewerkers verwacht. Dat ze het ‘ongeveer’ weten, is niet goed genoeg. Het moet glashelder zijn: ze moeten het begrijpen, ze moeten het gevoel hebben dat ze het kunnen en ze moeten het ook willen doen. Pas dan zullen ze stappen zetten.Praat met hen zolang één van deze 3 zaken nog niet goed zit. Dat vraagt openheid van de twee partijen en die openheid zal er alleen zijn als er voldoende vertrouwen is. En vertrouwen is iets waar je elke dag aan werkt. Je kan het niet afdwingen. Het is iets wat je krijgt of niet krijgt, wat je geeft of niet geeft. Zorg dan ook dat je fricties tijdig en op een verbindende manier uitpraat.

 

Rita Raets
Zaakvoerder en  ‘I ♥ my job’ architect
Terug naar overzicht