Gelukkige-medewerkers-zorgen-voor-gelukkige-klanten-1030x433

Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten

 

“Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten”. Een uitspraak van Wouter Torfs die ik vandaag in een artikel over vernieuwend leiderschap las.

Een uitspraak van Wouter Torfs

Een uitspraak uit de mond van een man die werk verschaft aan 600 mensen, een omzet draait van 115 miljoen euro, al 5 keer de titel van Beste Werkgever van België gewonnen heeft … daar moet toch serieus wat waarheid in zitten.

Een uitspraak met kernwaarden

De woorden waarmee Torfs vorm geeft aan de bedrijfswaarden, klinken zo : “goesting”, “spreken met elkaar vanuit het hart”, “oprechte waardering”, “samen een familiegevoel”, … Als dat geen plezier, echtheid en verbondenheid creëert!

Een uitspraak van een people manager

Wouter Torfs noemt zichzelf een people manager en geniet ervan om mensen te motiveren, te waarderen en voor hen hindernissen op te ruimen. Hij geeft aan dat hij zelf met schade en schande zijn weg heeft moeten vinden. Hij weet het soms ook niet allemaal. Hij verwacht dan ook niet van zijn mensen dat ze altijd alles direct kunnen oplossen

De uitgangspunten van Wouter Torfs

Twee van zijn uitgangspunten : vertrek vanuit iemand zijn sterkte en kijk naar mensen met mildheid en waardering. Ik kan er mij helemaal in vinden.

Goede leidinggevenden weten van al hun mensen de talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zij coachen hun mensen naar autonomie en stimuleren hen tot groei. Zij praten met hun mensen in plaats van over hun mensen.

Sterke leidinggevenden hebben aandacht voor de kwaliteiten van hun mensen

Zij nemen elke gelegenheid te baat om hen te vertellen hoe hun talenten bijdragen aan het succes van de onderneming. Zij maken optimaal gebruik van de talenten van hun mensen. Zij spreken hun mensen op een zodanige manier aan over verbeterpunten dat zij “goesting” krijgen om eraan te werken. En zij voorzien de nodige hulpmiddelen om medewerkers aan hun ontwikkeling te laten werken en dit gaat verder dan het organiseren van opleiding.

Het belang van talentwaardering

Mensen kunnen zoveel meer als zij contact maken met hun sterktes, hun talenten. Wie zijn talenten ten volle kan uitspelen in zijn job, ervaart werken niet als een opgave maar als een portie plezier. Het is dan ook belangrijk te achterhalen waar medewerkers écht warm van lopen. Waar krijgen zij energie van? Waar ligt hun passie? En is uw onderneming zodanig georganiseerd dat uw mensen hun ziel in hun werk kunnen, mogen en durven leggen?

Sterke leidinggevenden zijn dé tussenschakel

Sterke leidinggevenden weten verbinding te creëren met hun medewerkers én met de ondernemingsdoelstellingen. Zij zijn leiders met medewerkers die willen volgen. Zij praten niet “over” hun mensen maar “mét” hun mensen.

Hoe krijgt uw bedrijf sterke leidinggevenden?

Dat kan via opleiding, individuele coaching, door hen bij mens gerelateerde projecten te betrekken, …

De workshops die ik aanbied zijn een mix van eenvoudige theoretische modellen, oefeningen, reflectiemomenten, discussies, bespreken van reële cases en de vertaalslag naar de praktijk.

Nog krachtiger is een individueel coachingstraject voor uw leidinggevende zodat de aandacht volledig gaat naar datgene wat uw leidinggevende op dit moment het meeste vooruit zal helpen.

En de max is natuurlijk een combinatie van beide.

Over Rita Raets

Ik ben de Architect voor geëngageerde medewerkers die uw leidinggevenden in hun rol kan versterken. Bekijk de voorbeelden: people management by empowerment, verbindend leiderschap en lees de getuigenissen van bedrijven die u vooraf gingen. Maak meteen uw afspraak: +32 497 50 66 12.

Terug naar overzicht